← Översikt
Nämndsekreterare, Miljöförvaltningen logo

Nämndsekreterare, Miljöförvaltningen

Din nästa arbetsplats

Du kommer bli en del av teamet på ekonomifunktionen som i dagsläget består av fem personer och rapportera direkt till ekonomifunktionens chef. Tillsammans arbetar teamet med ett viktigt och uppskattat stöd åt hela förvaltningen inom ekonomi, kommunikation, nämnd och IT. Tjänsten är placerad mycket centralt på Sturegatan mitt emot stadsbiblioteket, med närhet till kollektivtrafik och restauranger.


Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillsvidare


Dina arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare på Miljöförvaltningen är du "spindeln i nätet" och har en central roll i den politiska beslutsprocessen och under nämndens sammanträden. Du är en betydelsefull del av förvaltningens arbete för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering samt god service gentemot kommuninvånarna. I rollen kommer du att ansvara för alla uppgifter inom nämndprocessen och arbeta nära Miljö- & konsumentnämndens ordförande samt förvaltningsledningen. Du kommer också att ingå i ett nämndsekreterarnätverk.

I rollen kommer du att ansvara för nämndadministration under nämndens sammanträden, vilket innebär att du kommer förbereda ärenden, skicka kallelser och handlingar, lägga ut information på hemsidan, skriva och upprätthålla protokoll, expediera handlingar, sköta ledamöternas arvoden samt boka resor och konferensrum bland annat. Du ansvarar även för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt samt ansvarar för utlämnande av handlingar till allmänheten. Det förekommer kvällsarbete i samband med nämndens sammanträden, vilket generellt är en gång i månaden. Utöver obligatoriska fysiska möten kommer arbetet till stor del bedrivas digitalt med möjlighet till flexibel arbetstid enligt vårt förmånliga flextidsavtal.

Utöver nämndsekreterarrollen har du också en registratorsroll. Det innebär att du stöttar förvaltningens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor samt är med och driver och vidareutvecklar förvaltningens ärendehanteringsprocess och säkerställer att processen på ett övergripande plan sker i enighet med lagkraven.


Du som söker

Vi söker dig med kandidatexamen inom offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Alternativt att du har längre dokumenterad erfarenhet av arbete som nämndsekreterare eller har utfört nämndadministrativa uppgifter inom offentlig verksamhet.

För tjänsten fordras mycket goda kunskaper i svenska språket och att du har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du är en van användare av olika datasystem och det är meriterande om du arbetat i systemen Ciceron och Ecos. Det är även önskvärt att du har god kännedom om kommunal verksamhet, kommunallag, förvaltningslag, offentlighets- och sekretesslag.

Som person är du kommunikativ då arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, handläggare samt i viss mån media och medborgare. Du kommer att arbeta både självständigt men också tillsammans med andra. Det är därmed viktigt att du är samarbetsvillig och lösningsorienterad men också har förmågan att självständigt driva dina processer framåt. Det är fördelaktigt om du är strukturerad, noggrann, flexibel och kvalitetsmedveten, då du själv ansvarar för nämndprocessen samt kommer stötta dina kollegor i olika ärenden. Vi värderar personlig lämplighet högt, ett gott bemötande, serviceförmåga, förmåga att tänka positivt och att du har ett förhållningssätt som bidrar till en god arbetsmiljö.

Som anställd i Borås Stad får du tillgång till en rad olika förmåner. För att öka flexibiliteten i arbetet så arbetar vi utifrån ett flextidsavtal och det finns även möjlighet att arbeta vissa dagar hemifrån. Vi har även ett gediget friskvårdsbidrag utan krav på egeninsats, samt erbjuds du fri tillgång till kommunens badhus och friluftsanläggningar bland annat.

Är du ute efter dynamisk tjänst där du får möjlighet att arbeta både operativt och strategiskt? Skicka in din ansökan redan idag, intervjuer kan komma att ske löpande!


Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Sandra Larsson, chef för ekonomifunktion
Telefon: 033-353177

Fackliga företrädare nås via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.


Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2023-06-18.

Företag

Borås Stad

Placering

Västra Götalands län, Borås

Bransch

Förvaltning/Handläggning

Anställningsform

Tillsvidare

Sista ansökningsdag

18 juni 2023

Kontaktinformation

Sandra Larsson, chef för ekonomifunktion

033-353177Hemsida

Vi undanber oss all kontakt från telefonsäljare.

Dela