← Översikt
Nämndsekreterare logo

Nämndsekreterare

Din nästa arbetsplats


Som nämndsekreterare kommer du att vara en del i förvaltningens gemensamma administrationsenhet som i nuläget består av sex medarbetare inom registratur, nämndadministration, administration, juridik, utredning, IT samt arkiv. Sociala omsorgsförvaltningen har kontor i fräscha lokaler i Borås centrum med det mesta tillgängligt inom gångavstånd.


Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde efter överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter


Nämndsekreteraren är betydande för att upprätthålla en rättssäker ärendehantering och en god service mot kommuninvånare, förtroendevalda och tjänstepersoner. Arbetet som helhet innebär mycket kontakter med både politiker, tjänstemän inom organisationen samt nämndens målgrupp. Som nämndsekreterare arbetar du med nämndadministrativt arbete i anslutning till Sociala omsorgsnämndens sammanträden. Detta inbegriper att upprätta och skicka kallelser och dagordningar, sammanställa handlingar samt föra protokoll på sammanträdena.

I uppdraget ingår att du är nämndens registrator och som registrator ansvarar du för nämndens diarium och tillser att handlingar och ärenden diarieförs korrekt samt ansvarar för utlämnande av handlingar till allmänheten. Det främsta stödsystemet för nämndarbetet i förvaltningen är Ciceron.

Utöver nämndsekreteraruppdraget är du sekreterare i funktionshinderrådet samt kommer vara back-up för ordinarie sekreterare i Sociala utskottet. I rollen ligger även att bevaka de kommungemensamma nämndhanteringsfrågorna och delta i stadens nätverk för nämndsekreterare. Du är med och identifierar utvecklingsområden och utvecklar processer och rutiner inom ansvarsområdet. Vid behov utför du även andra uppgifter inom avdelningens ansvarsområde, såsom att handlägga remissyttrandet och besvara motioner. Du är ett stöd till handläggare och chefer i deras arbete att ta fram beslutsunderlag i en variation av frågor. Du är vidare ansvarig för nämndens synpunktshantering och är webbskribent. Du är också miljökoordinator där målet är en certifiering av vårt miljöledningssystem. Kvällsarbete förekommer i samband med nämndens sammanträden som i regel äger rum en gång i månaden.


Du som söker


Vi söker dig som har kandidatexamen med inriktning mot statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget. Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du är väl införstådd med vad det innebär att arbeta i en kommunal kontext och vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande arbete i en politiskt styrd organisation. Du har ett intresse för samhällsfrågor och offentlig förvaltning. Du har mycket goda kunskaper i svenska med god förmåga att uttrycka dig klart och lättbegripligt i såväl tal som skrift. Arbetet kräver att du kan hantera förekommande administrativa system samt att du har goda datorkunskaper och är snabblärd i nya system. Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron är meriterande.

Rollen är serviceinriktad och det är därför viktigt att du är bra på att samarbeta. Andra viktiga egenskaper är att självständigt kunna planera, organisera och strukturera arbetet på ett effektivt sätt och du behöver trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom korta tidsramar. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du har en förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter och håller dina deadlines. Du är en person som tar stort eget ansvar, är noggrann och besitter en god pedagogisk förmåga samt har ett gott omdöme.

Vi kommer att lägga stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet samt motivation och engagemang för tjänsten.


Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Magnus Stenmark, förvaltningschef
E-post: magnus.stenmark@boras.se
Telefon: 033-35 58 18

Facklig företrädare, borås stads växel
Telefon: 033-35 70 00


Här kan du läsa om dina förmåner som anställd.



Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via knappen "Sök jobbet" nedan.

Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2025-03-16.

I Borås Stad är olikheter en tillgång och mångfald en styrka. Här finns möjligheter för dig som vill skapa, förändra och utvecklas.

Vi arbetar för att förbättra vardagen och göra skillnad tillsammans. Boråsarna är alltid i fokus, så enkelt är det.

Företag

Borås Stad

Placering

Västra Götalands län, Borås

Bransch

Administration

Anställningsform

Tillsvidare

Sista ansökningsdag

16 mars 2025

Kontaktinformation

Magnus Stenmark

Telefon: 033-35 58 18Hemsida

Vi undanber oss all kontakt från telefonsäljare.

Dela